Je waagt de sprong: je eigen webwinkel openen. Je weet welke producten je wilt verkopen. En je weet wie jouw doelgroep is. Maar nu moet je een aantal goede leveranciers van e-commerce winkels vinden om de motor van je nieuwe online winkel draaiende te houden.
Contact maken met groothandels kan in het begin intimiderend zijn, vooral als je nog geen zakelijke aanwezigheid hebt opgebouwd. Gelukkig zou je met een paar tips in staat moeten zijn om de leiding te nemen en de juiste leveranciers voor je winkel te vinden. Dit artikel geeft je tips om daarbij te helpen, zodat je jouw bedrijfsplan kunt versterken met duidelijke details over productprijzen, marges en de belangrijkste winsten.
Vind e-commerce leveranciers online
Een groothandel maakt producten of koopt producten van een fabrikant en verkoopt die producten vervolgens in bulk aan detailhandelaren. Omdat je groot inkoopt, betaal je veel minder per artikel dan klanten. De meeste groothandels verkopen alleen aan de detailhandel, dus het kan zijn dat je moet bewijzen dat je jouw bedrijf vertegenwoordigt om bij hen te kunnen kopen.
Als je al met jouw onderzoek bent begonnen, is het je misschien opgevallen dat het vinden van een goede leverancier niet zo eenvoudig is. Als je een concurrent in gedachten hebt waar je achteraan wilt gaan, kijk dan waar ze hun producten vandaan halen en neem direct contact op met die groothandel!
Bronnen van leveranciers van back-up producten
Toeleveringsketens zijn helaas niet altijd luchtdicht. Daarom kan het een goed idee zijn om meerdere leveranciers van e-commerce winkels te vinden om op te vertrouwen. Onderzoek elke optie en creëer een betrouwbare pool van bedrijven die je op elk gewenst moment kunt bellen om de producten te bestellen die je nodig hebt. Omgaan met nabestellingen kan stressvol zijn en kan de verkoop aanzienlijk beïnvloeden, dus zorg ervoor dat je altijd een andere leverancier hebt om op terug te vallen.
Leg aan de primaire leverancier uit dat je ernaar streeft fulltime bij hen in te kopen, onderhandel over een goede prijs die bij jouw budget past en houd de relatie transparant. Back-up leveranciers zijn misschien niet blij dat je ze niet al jouw zaken geeft, maar door ze een aantrekkelijke prijs aan te bieden, kun je ervoor zorgen dat ze voor je zorgen wanneer je het nodig hebt… wanneer het meestal een noodgeval is.
Zoek naar lokale winkels zonder e-commerce winkel
Groothandel leveranciers zijn niet de enigen die je producten kunnen verkopen. Veel kleine e-commerce bedrijven schreeuwen om fysieke partners om hun koopwaar te verkopen. En veel eigenaren van fysieke winkels willen hun originele producten en lijnen online gaan verkopen, maar ze weten niet hoe ze dat moeten doen.
Je kunt contact opnemen met lokale winkels, ontwerpers, kunstenaars en ambachtslieden over het aanbieden van hun producten in jouw e-commerce winkel. Ze kunnen je hun producten verkopen tegen een fractie van de prijsverhoging, en je adverteert het voor de volledige prijs op de website. Het zou weleens een win-winsituatie kunnen zijn voor jou en het lokale bedrijf. Je krijgt een unieke productlijn die niet op de site van elke concurrent te vinden is, en ze krijgen meer zichtbaarheid online.
Kijk naar leveranciers van internationale e-commerce winkels
Dan is er nog de optie buitenland. Overzeese leveranciers uit landen als China en India kosten doorgaans veel minder dan de binnenlandse alternatieven. China is het traditionele go-to-land voor het inkopen van producten, ze hebben een enorm arsenaal aan fabrieken en hebben jarenlange ervaring met het produceren van verschillende goederen. B2B-marktplaats platforms zijn de gemakkelijkste manier om naar leveranciers te zoeken. Zodra beide partijen elkaar vertrouwen, kun je buiten het platform transacties uitvoeren om te besparen op servicekosten.
Goede vragen om te stellen tijdens leveranciersgesprekken
Net als bij een sollicitatiegesprek bewijst het stellen van vragen tijdens het praten met leveranciers dat je betrokken bent en serieus zaken met hen wilt doen. Zorg ervoor dat je voorbereid bent met vragen die je wil stellen wanneer je met een nieuwe leverancier spreekt.
Als je een beetje afgeschrikt bent door met nieuwe leveranciers te praten, zijn hier enkele veelgestelde vragen om je te helpen, evenals een paar vragen die je bereid zou moeten zijn om te beantwoorden. Vragen om aan leveranciers te stellen:
- Is het product dat we nodig hebben beschikbaar?
- Is er een vertegenwoordiger die onze taal spreekt?
- Hoeveel artikelen verwacht je in een bepaalde periode te verkopen?
- Hoeveel voorraad heb je bij de hand?
- Hebben jullie flyers laten drukken of een catalogus waar ik productinformatie kan terugvinden?
- Ben je beschikbaar tijdens kantooruren in onze tijdzone?
- Wie is jouw doelgroep?
- Wat is de minimale bestelhoeveelheid?
- Heb je ervaring met buitenlandse leveringen aan onze markt?
- Wat verwacht je qua levertijd?
Bij het sourcen van leveranciers in het buitenland kun je de producten niet altijd zien, aanraken en testen. Je hebt monsters nodig en misschien moet je wel een aantal bedrijven aanschrijven, voordat je de juiste e-commerce winkel leverancier voor jouw invoer vindt. Aan de andere kant zijn binnenlandse leveranciers waarschijnlijk duurder, maar ze kunnen respect verdienen van bepaalde klanten die lokale bedrijven willen steunen.
Uiteindelijk weet je wat goed is voor jouw bedrijf en welke leveranciers passen bij jouw unieke behoeften. Met bovenstaande tips kun je zelfverzekerd het onderzoek doen en verbindingen leggen om de ideale producten in de online winkel te krijgen.