Een webshop, bijna geen enkel bedrijf kan tegenwoordig nog zonder. Vroeger moest deze ontwikkeld en gemaakt worden door een extern bedrijf als je de kennis zelf niet had, maar tegenwoordig kom je zelf al een heel eind. Zo kun je ervoor kiezen om een kant-en-klaar gehoste website te huren of de webwinkel naar eigen wens samen te stellen en op te bouwen. Er zijn verschillende open source systemen die je hiervoor kunt gebruiken. Hieronder de mogelijkheden om een webshop te maken.
Kant-en-klare site of custom?
De eerste keuze die je moet maken als je een webshop wil beginnen is of je een kant-en-klaar gehoste website neemt, of een op maat gemaakte website. Eerste kost meestal meer tijd om op te zetten, de laatste meer geld. Bij een kant-en-klare oplossing wordt een standaard Content Management Systeem (CMS) geleverd. Wie zelf de webshop bouwt, of laat bouwen, kan een CMS naar eigen wens inrichten. Echter, voor de meeste webshops volstaat een kant-en-klaar gehoste webshop, omdat die tegenwoordig erg uitgebreid zijn en je die makkelijk kan customizen.
Het Content Management Systeem
Een webshop beheer je door middel van een Content Management Systeem. Deze softwaretoepassing wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd. Hier voer je eigenlijk alle informatie in, zoals producten, brand history, etc. Hier ligt de basis indeling van je webshop. CMS-systemen zijn er in alle soorten en maten, van betaald tot open source (hieronder gaan we in op de verschillen). Je kunt een CMS geheel naar eigen wens samenstellen. Bedenk wel: hoe meer functies je wil inbouwen, hoe duurder dit wordt. En hoe bewerkelijker het beheren van de webshop.
Kosteloos CMS systeem
Als startend ondernemer, kun je vaak beginnen met een kosteloze CMS oplossing. Hier zijn verschillende open source systemen voor te vinden en de bekendste zijn WordPress, Joomla en Drupal. De uitbreiding van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, vrij beschikbaar. Bedenk goed waar je je tijd en energie in steekt. Alle tijd die je in het bouwen van een webshop stopt, kun je niet besteden aan het daadwerkelijke ondernemen. Je kunt dan dus wel geld besparen op die website, maar je loopt misschien ook wel geld mis, omdat je niet kunt ondernemen.
Social media buttons en andere plug ins.
Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons binnen een website. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk, zodat het bouwen van een webshop voor een beetje een technisch persoon goed te doen is. Bedenk vooraf wel goed of je hier tijd en energie in wilt steken. Zoals gezegd: alle tijd die je in het bouwen van een webshop stopt, kun je niet besteden aan het daadwerkelijke ondernemen.
Een webshop laten bouwen
Wie direct wil beginnen met zijn of haar webshop en geen ambitie of kennis heeft om de webwinkel zelf te bouwen, kan voor een bedrag tussen de € 10 en € 70 per maand een reeds ingerichte webshop huren. Aangezien deze kosten tegenwoordig dus ook best meevallen, gaan veel mensen hiervoor… ook om de frustraties te voorkomen.
Diverse aanbieders in Nederland bieden deze mogelijkheid aan, waaronder Strato, Mijnwebwinkel en Woocommerce. Hosting en behoud van de domeinnaam zijn bij de pakketten die zij aanbieden inbegrepen en de webshop is geoptimaliseerd voor Google.
Direct aan de slag
Het voordeel van een kant-en-klare webwinkel is dat het niet duur is en je direct aan de slag kunt. Als je technische problemen hebt kun je terecht bij een helpdesk, het is inclusief een betaling- en voorraadsysteem en de software is gebruiksvriendelijk. Het nadeel is dat je het design niet geheel naar eigen smaak kunt inrichten en is daardoor minder onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Kern van het verhaal: het is makkelijk en relatief goedkoop om een webshop te beginnen, maar moeilijk om het vervolgens goed te blijven doen. Zorg ervoor dat jouw webshop een toegevoegde waarde heeft.
Helemaal naar eigen smaak
Het maken van de webshop besteed je eventueel uit aan een professionele webdesigner en laat het geheel naar eigen smaak inrichten. Je laat de kleuren op je huisstijl aanpassen en ook het CMS kan geheel naar wens worden ingericht. De opstartkosten vallen op deze manier hoger uit, maar het levert een professionele en onderscheidende webshop op. Maak vooraf een goed plan waarin je de te verwachten kosten en de te verwachten klanten (opbrengsten) tegenover elkaar zet. Houd bij je financiële planning rekening met de terugverdientijd van de opstartkosten.
Let op: Je moet in alle gevallen nog wel zelf op zoek naar een webhostingbedrijf.
Search Engine Optimization
Het CMS is dus de achterkant van de site, de voorkant is jouw visitekaartje. Als dat op orde is, nodigt dit bezoekers uit om rond te kijken. De bezoekers moet je alleen nog wel naar je website krijgen en daarvoor is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op internet. Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Richt bijvoorbeeld je website zo in dat je relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep gebruikt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook mogelijk.