Superspannend zo’n bezichtiging van misschien wel je nieuwe kantoor. Je huurt je nieuwe kantoorruimte natuurlijk wel flexibel. Maar als deze nou bevalt dan kun je hier ook meerjarig blijven. En dat betekent minder verhuizingen en meer tijd voor je core business. Gelukkig heeft deze verhuurder van kantoorruimte in Rotterdam enkele slimme vragen voor jou op een rijtje gezet. Doe er dus je voordeel mee!
Vraag tijdens de bezichtiging welke voorzieningen bij de huurprijs van jouw kantoorruimte zijn inbegrepen
In het huurvoorstel staan normaliter de voorzieningen benoemd waar je (tegen betaling) gebruik van kunt maken. En dus onderdeel uitmaken van het huurcontract van je kantoorruimte. Maar niet altijd is deze beschrijving voor iedereen geheel duidelijk. Het is daarom goed om tijdens de bezichtiging van kantoorruimte al te vragen welke voorzieningen inbegrepen zijn. Het voordeel is dat je deze voorzieningen dan ook direct bij de rondleiding al kunt zien.
Informeer naar de prijzen van de andere kantoren en vestigingen van de verhuurder
Zijn er meerdere kantoren te huur? Informeer dan ook naar de huurprijzen van de andere kantoren. En ga nog één stapje verder. Informeer ook naar de huurprijzen en eventuele resterende contractduur van reeds bezette omliggende kantoorruimten in het gebouw. Zo krijg je een goed beeld van de beschikbaarheid i.c.m. prijzen, vierkante meters, toekomstige mogelijkheden etc.
Tot slot is het altijd goed om te vragen of de verhuurder ook nog andere vestigingen in de omgeving heeft. Zo heeft Workspot bijvoorbeeld een heel aantal vestigingen in het centrum van Rotterdam. Vind je locatie A te duur? Dan zijn er wellicht nog mogelijkheden op locatie B, C enz.
Tip (!) vraag altijd na of de meters in het huurcontract het verhuurbare vloeroppervlak betreffen of dat het gaat om een netto metrage.
Vraag wat de opzegtermijn en de borg van jouw nieuwe kantoorruimte is
Na de bezichtiging ontvang je een huurvoorstel. Daarin zal de opzegtermijn en de borg van je potentiele nieuwe kantoor benoemd staan. Maar het is beter om hier tijdens de bezichtiging al naar te informeren. Het komt namelijk regelmatig voor dat er een borg wordt gevraagd ter hoogte van meerdere maanden huur. Dat kan leiden tot een liquiditeits-uitdaging voor jouw bedrijf. Face-to-face overleg je toch soms net iets gemakkelijker dan op afstand. Wie weet scheelt het je een maandhuur aan borg! Ook kun je altijd andere huurders of een regionale makelaar bellen om te vragen wat een reële opzegtermijn is.
Een geslaagde bezichtiging gehad? Vraag niet te veel maar ook niet te weinig..
Het spannendste onderdeel van het gehele traject. De onderhandeling! Wanneer je jezelf goed kunt vinden in de kantoorruimte en de voorwaarden start je de onderhandeling. Er is geen goed of fout in deze fase. Afhankelijk van de economische conjunctuur én de leegstand is er wat meer of bijna geen onderhandelingsruimte. Een extra maand huurvrij? Moet te doen zijn. Een hele korte huurtermijn én daarnaast een flinke korting? Daar zal een verhuurder niet in meegaan.
Wil je meer weten over kantoorruimte? Neem eens een kijkje op de website van Workspot.