De kracht van online marketing
Hoe kom je als startende ondernemer aan leads?
Leads zijn potentiële klanten. Deze klanten kunnen personen of bedrijven zijn en doordat zij informatie over een bepaald product of bepaalde dienst hebben aangevraagd, laten zij als het ware een spoor achter. Aan de startende ondernemer de taak om dit spoor te volgen, waarmee bedoeld wordt de potentiële klant te benaderen op welke manier dan ook. Het gaat erom dat het spoor resulteert in een tevreden klant.
Er zijn veel verschillende manieren voor startende ondernemingen om leads te genereren. Bijvoorbeeld door middel van evenementen en beurzen of acquisitie. Ook door ontbijtsessies te organiseren of gewoon een netwerkborrel bij te wonen kunnen er leads binnengehaald worden. Maar wat is nou de meest optimale manier? Die is nog niet genoemd maar minstens zo populair. Namelijk online marketing. Voor de goede orde, de niet-online marketing manieren zijn zeker goede manieren, maar kosten vaak meer tijd en meer geld. Tegenwoordig willen ondernemers, met name de startende, snel werken in korte tijd en de beste resultaten boeken. Online marketing is daarvoor een uitkomst.
Wat is het?
Bij online marketing, ook wel internetmarketing genoemd, gaat het om het in de markt zetten van een product of dienst met behulp van het internet op allerlei mogelijke manieren. Dit kan bijvoorbeeld social media marketing zijn of SEO. Door SEO maak je je bedrijf vindbaar in de zoekmachines. Google Adwords behoort ook tot de voorbeelden. Adwords is een advertentieprogramma waarbij jouw advertentie in Google wordt getoond. Jouw advertentie moet zogenaamde sleutelwoorden bevatten. Wanneer iemand op Google iets wil zoeken en een bepaald zoekwoord intypt kan jouw advertentie te zien zijn wanneer jij op dat zoekwoord hebt geadverteerd. Nog meer voorbeelden van online marketing zijn e-commerce en webshops. Wat je ook veel ziet zijn nieuwsbrieven. Er zijn ontzettend veel bedrijven die adverteren of anderzijds pakkende teksten publiceren op hun website om zo e-mailadressen te verzamelen waar nieuwsbrieven naartoe gaan, maar niet zozeer ongevraagd. Veel bedrijven bieden de mogelijkheid aan te vinken of je hun nieuwsbrief wilt ontvangen.
Voor wie?
Online marketing wordt goed ontvangen maar is niet heel persoonlijk en kan zelfs als afstandelijk worden ervaren, ondanks de snelheid van het internet en het idee dat je binnen een minuut al respons kan hebben. Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, online marketing mag niet ontbreken. Vaak wordt online marketing uitbesteed aan hen die over de expertise beschikken, namelijk de marketingbureaus. Toch is het niet verkeerd om als startende ondernemer eens te kijken naar wat er binnenshuis allemaal mogelijk is.
De beste combinatie
Denk niet te eenzijdig, maar durf te combineren. Bij offline marketing kun je denken aan flyers uitdelen of een advertentie plaatsen in de krant. De flyers belanden soms in de prullenbak en de advertentie in de krant wordt niet uitgeknipt en bewaard maar komt in op de stapel met oud papier. Offline marketing is nooit blijvend in tegenstelling tot online marketing. Een advertentie die online geplaatst wordt zal nooit verdwijnen en altijd weer naar boven komen door de zoekmachines. Online adverteren is stukken goedkoper dan op krantenpapier en je verkrijgt zo meer resultaat terwijl je er niet gek veel moeite in hoeft te stoppen. Toch zijn er altijd mensen die wel liever een flyer willen en juist wel dat stukje uit de krant knippen. Hoe je het ook went of keert, je hebt aan alle potentiële klanten iets te bieden. Met een combinatie van offline- en online marketing zul je ongetwijfeld succes boeken op zowel de korte als langere termijn.