Veel gebruikte termen in Google Ads

  • Rogier
  • mei 17, 2023
  • Comments Off
termen in Google Ads

Wist je dat Google Ads 86% van het wereldwijde marktaandeel voor online advertenties en 93% van het mobiele marktaandeel voor online advertenties in handen heeft? Met andere woorden, het is moeilijk om een ​​winkel te runnen zonder te adverteren op Google. Of je nu net begint met Google Ads of de campagnes wilt optimaliseren om meer te verkopen, je bent bij ons aan het juiste adres. 

Google Ads is een geweldig digitaal marketing platform omdat het zo toegankelijk is. Iedereen kan een gratis account aanmaken en campagnes voeren. Als adverteren op Google deel uitmaakt van jouw marketingplan, ga dan aan de slag door vertrouwd te raken met dit jargon.

Wat is een zoekwoord in Google Ads?

Een trefwoord is een woord of woordgroep dat je in Google typt om te vinden wat je zoekt. Je hebt bijvoorbeeld mogelijk gezocht naar een trefwoord als ‘alles over Google Ads’ om dit artikel te vinden.

Als adverteerder op Google Ads selecteer je de zoekwoorden waarmee je jouw advertenties wilt weergeven. Als je bijvoorbeeld fietsen online verkoopt en een advertentie wilt maken voor de pagina met fietsaccessoires, kun je zoekwoorden selecteren zoals ‘fietsaccessoires’, ‘ het kopen van fietsaccessoires’ of ‘hoe je fietsaccessoires kiest’. Wanneer mensen vervolgens op deze termen zoeken, worden jouw advertenties weergegeven op de bijbehorende pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.

Veel gebruikte termen in Google Ads

Wat is een bod op Google Ads?

Google verkoopt advertentieplaatsingen via veilingen. Een bod is het bedrag dat je wil uitgeven om de advertentie weer te geven.

Wat is een kwaliteitsscore op Google Ads?

De kwaliteitsscore, gemeten op een schaal van 1 tot 10, op Google Ads geeft aan hoe relevant de zoekwoorden, URL, kop en beschrijving van de advertentie zijn voor de mensen die jouw advertentie mogelijk te zien krijgen. Hoe hoger jouw kwaliteitsscore, hoe minder je hoeft uit te geven voor meer begeerde advertentieplaatsingen.

Wat is een advertentie rangschikking op Google Ads?

Google Ads houdt rekening met jouw bod en kwaliteitsscore om de advertentiepositie te bepalen: waar jouw advertentie wordt weergegeven in vergelijking met andere advertenties.

Wat zijn kosten per klik (CPC) op Google Ads?

Kosten per klik delen hoeveel je aan advertenties hebt uitgegeven door het aantal klikken te meten naar hoeveel elke klik gemiddeld kost.

Wat is een conversie op Google Ads?

Een conversie is wanneer iemand interactie heeft met jouw Google-advertentie en vervolgens een gewenste, gespecificeerde actie onderneemt, zoals online een aankoop doen, zich ergens voor aanmelden of jouw bedrijf bellen. Om conversies bij te houden, moet je een tracking pixel op de website implementeren.

Wat zijn campagne typen op Google Ads?

Met campagne typen op Google Ads kunnen adverteerders hun advertenties op verschillende manieren promoten en optimaliseren, afhankelijk van hun doelen.

Wat is een zoekcampagne op Google Ads?

Voor de meeste mensen zijn ‘zoek campagnes’ synoniem met ‘Google Ads’. Een advertentie in een zoekcampagne bestaat uit een kop, beschrijving en link en wordt weergegeven op de resultatenpagina van een zoekmachine.

Wat is een display-campagne op Google Ads?

Display-campagnes verspreiden op afbeeldingen gebaseerde advertenties over verschillende websites en platforms die eigendom zijn van Google. Dit zijn de advertenties die je doorgaans in een zijbalk ziet.

alles over Google Ads

Wat is een video campagne op Google Ads?

Met videocampagnes kun je video advertenties plaatsen in video’s op YouTube, dat eigendom is van Google.

Wat is een Shopping-campagne op Google Ads?

Met Shopping-campagnes kunnen retailers productvermeldingen promoten zodat ze bovenaan Google SERP’s en op het tabblad Shopping van Google verschijnen.

Wat is een app-campagne op Google Ads?

App-campagnes promoten apps op de verschillende platforms van Google, waaronder Google Zoeken, Play en YouTube.

Wat is een lokale campagne op Google Ads?

Lokale campagnes optimaliseren de advertenties om mensen naar jouw bedrijf te halen. In tegenstelling tot een Shopping-campagne bevorderen lokale campagnes offline conversies. Een advertentie in een Lokale campagne kan bijvoorbeeld op Google Maps verschijnen.

Wat is een slimme campagne op Google Ads?

Slimme campagnes halen het giswerk uit advertentie targeting door de beste doelgroep en plaatsing voor jouw doelen te kiezen.

Wat is een campagne voor maximale prestaties op Google Ads?

Met Performance Max-campagnes kun je vanuit één campagne dashboard advertenties op verschillende kanalen weergeven. Google optimaliseert de advertentieplaatsing voor jou, waardoor deze campagne een uitstekende keuze is voor beginners.

gebruikte termen in Google Ads

De prestaties van Google Ads meten

Met Google Ads kun je de advertentieprestaties in realtime volgen. Houd tijdens en na de campagne deze statistieken in de gaten:

– Return on Investment (ROI): ROI vertelt je of jouw advertentiecampagne het waard was. Het wordt gemeten door de kosten van verkochte goederen (hoeveel het kost om het product waarvoor je adverteert te maken, plus hoeveel je uitgeeft aan advertenties) af te trekken van de inkomsten die je hebt verdiend met de verkoop van dit product via Google Ads. Deel dat cijfer vervolgens door de kosten van verkochte goederen.

– Bereik: hoeveel mensen de advertentie hebben gezien.

– Vertoningen: hoe vaak een advertentie is bekeken.

– Frequentie: hoe vaak de advertentie aan dezelfde mensen is getoond.

– Klikken: het aantal keren dat er op de advertentie is geklikt.

– Click-through rate (CTR): hoe vaak er op de advertentie is geklikt in vergelijking met het aantal keren dat deze is weergegeven. Google raadt aan om advertenties met een CTR van minder dan 1% uit te wisselen. De gemiddelde CTR voor algemene detailhandel is 6,33%.

– Kwaliteitsscore: de kwaliteitsscore van de advertentie geeft aan hoe relevant deze is voor de zoekwoorden waarop je je richt.

– Conversies: het aantal keren dat iemand een specifieke, doelgerichte actie ondernam na het zien van de advertentie.

– Conversie ratio: hoe vaak een conversie heeft plaatsgevonden in vergelijking met het aantal mensen dat interactie heeft gehad met de advertentie. Het gemiddelde conversiepercentage op Google Ads is 2,85%.

Google Ads is dus een kracht om rekening mee te houden. We hopen dat je wat je in dit artikel hebt geleerd, in Google Ads gebruikt om campagnes te lanceren die je helpen jouw zakelijke doelen te bereiken!

Previous «
Next »