Tegenwoordig denken veel consumenten aan online winkelen als ze de term ‘retail’ horen. Terwijl kleinere retailers online succes boeken, is er nog steeds een markt voor fysieke winkels. De meeste van deze bedrijven zijn ook op het web aanwezig, maar er is iets aan de persoonlijke winkelervaring dat niet online kan worden nagebootst. Verschillende onderzoeken suggereren dat aankopen in de winkel niet tot het verleden behoren en dat online en in-store retail naast elkaar kunnen bestaan. Als je geïnteresseerd bent in het openen van een winkel, is het belangrijk om dit goed te plannen. Hoe je dat doet, lees je in deze blog!
Genereer een idee en een businessplan
De eerste stap naar het openen van een winkel is het bedenken van een idee en het ontwikkelen van een businessplan. Je wil beginnen met uitzoeken welk type winkel je wilt openen. Hierbij moet je de volgende vragen beantwoorden:
– Wat gaat jouw bedrijf verkopen?
– Wie is je doelgroep?
– Wat voor soort prijzen stelt jouw bedrijf vast?
– Wie zijn de concurrenten in de branche en omgeving?
– Wie gaat er in jouw team zitten?
Er zijn tientallen andere vragen die beantwoord moeten worden, maar het openen van een winkel is net als het openen van een ander bedrijf. Het is van cruciaal belang dat je bepaalt wat je wil verkopen en wie de doelgroep is. Het is belangrijk om een winkel te creëren die voldoet aan de behoeften van potentiële klanten.
Geen enkele idee is tegenwoordig nog helemaal origineel. Begrijp welke opties jouw klanten hebben. Zodra je je concurrentie kent, kun je een strategie ontwikkelen om te concurreren. Zal het op prijs zijn? Op kwaliteit? Op afwisseling? Wees specifiek over wat jouw concurrentievoordeel is. Weet hoe je dat via marketing en presentatie naar je klanten toe communiceert. Retail is concurrerend en je moet duidelijk zijn over jouw plan om succes te vinden. Het identificeren van hoe je bedrijf het doel helpt, is misschien wel het belangrijkste aspect van het openen van een bedrijf.
Je loopt het risico niet op te vallen op een drukke markt. Consumenten hebben tegenwoordig zoveel mogelijkheden om meer te weten te komen over producten. Ze hebben opties in waar ze kunnen winkelen. Ze hebben opties voor hoe ze kunnen kopen. Jouw retail strategie van product en marketing moet de consument bereiken. Het moet bij hen resoneren.
Andere basis factoren waarmee rekening moet worden gehouden, zijn onder meer bedrijfsfinanciering en marketingideeën. Moet je een zakelijke lening nemen? Ga je investeerders zoeken? Welke soorten marketingkanalen ga je gebruiken? Heeft jouw team mensen specifiek nodig voor social media marketing? Welke online kanalen gebruiken jouw klanten? Marketing en bedrijfsfinanciering zijn beide belangrijke overwegingen die in het bedrijfsplan moeten worden behandeld. Voor financiering is het een goed idee om bedrijfsleningen te onderzoeken en investeerders aan te trekken. Voor marketing moet je bekend zijn met de juiste online marketingkanalen voor jouw bedrijf.
Denk ook aan al de kosten. Maak een lijst van de vaste en variabele kosten die van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf. Het is gemakkelijk om te brainstormen over een potentieel succesvol idee om vervolgens heel veel kosten te vergeten. In jouw onderzoek zul je misschien ontdekken dat de kosten van het starten van een fysieke winkel te hoog voor je zijn, en in plaats daarvan moet je misschien een online bedrijf starten voordat je uiteindelijk een fysieke locatie opent.
Je kunt ook nieuwe ideeën genereren door meer te weten te komen over de kosten van voorraad en andere kosten. Als je goed nadenkt over hoe je jouw winkel in detail kunt opzetten, kun je succes hebben wanneer het tijd is om de winkel te openen. Je hebt bijvoorbeeld een kassasysteem nodig en een manier om creditcardtransacties te verwerken. En je wil investeren in de juiste boekhoudsoftware voor jouw bedrijf.
Kies een naam voor je winkel
Naast de andere basisprincipes die horen bij het maken van een bedrijfsplan, moet je de tijd nemen om een goede bedrijfsnaam te vinden. Wanneer je nadenkt over het creëren van een goede bedrijfsnaam, moet je rekening houden met een paar factoren:
– Betekenis: De naam moet een bepaalde betekenis hebben vanuit het perspectief van de klant. Die betekenis kan zich in de loop van de tijd ontwikkelen, maar je wil een merknaam die herkenbaar is voor klanten.
– Eenvoud: Zoek naar namen die relatief kort en gemakkelijk uit te spreken zijn. Apple, Google, Facebook en Nike zijn allemaal grote merken die gemakkelijk uit te spreken zijn. Als jouw merk een mondvol is, is het waarschijnlijk niet de beste naam.
– Uniek: Kies niet voor een naam die dicht bij die van de concurrenten ligt. Zoek naar iets origineels en authentieks dat jouw bedrijf vertegenwoordigt. Probeer je eigen inspiratie voor namen te trekken zonder naar andere merken te kijken!