Een term die vaak samen met online marketing wordt genoemd is SEO. Waarschijnlijk heb je het al meerdere malen voorbij horen komen, maar wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimalization en is onlosmakelijk verbonden aan zoekmachines zoals Google. Wat houdt SEO in? Vaak wordt deze zoekmachine in één adem genoemd met deze term omdat deze het meeste gebruikt wordt door internetgebruikers. Misschien ken je al het één en ander van SEO, maar kan jij benoemen wat deze term precies in houdt? In dit artikel wordt SEO uit de doeken gedaan.
SEO omvat verschillende factoren
Op de vraag ‘wat is SEO’ kan kort worden geantwoord met: Search Engine Optimalization draait om verschillende factoren die wanneer ze goed worden uitgevoerd leiden tot een hogere ranking van de website in Google. Factoren zijn de keywords waarop je gevonden wordt, de linkstructuur van de website en vanaf externe sites en hoe verkeer converteert op de pagina. Het zijn allemaal factoren die mee worden genomen door Google in de evaluatie van jouw site. Hoe hoger je gewaardeerd wordt, des te populairder vindt Google je pagina. Dit houdt in dat hoe hoger Google de waarschijnlijkheid schat dat een bezoeker gaat vinden wat hij of zij zoekt, hoe hoger je zal ranken op desbetreffende zoekterm. Googles voornaamste prioriteit is nou eenmaal de zoeker de best mogelijke informatie aan te bieden dat het internet te bieden heeft.
Hoe word ik goed gevonden in Google?
Deze vraag is onlosmakelijk verbonden met SEO. We hebben al een beetje antwoord gegeven op de vraag: wat is SEO? Maar wat houdt SEO in wat betreft dit aspect en wat kan jij concreet doen om hoger te ranken? Allereerst moet je je belangrijkste zoekwoorden bepalen en zorgen dat deze regelmatig terugkomen in de titels en tekst van je website. Gebruik ook synoniemen om het onderwerp compleet af te dekken. Hiervoor doe je een zoekwoordenonderzoek. Bijvoorbeeld via de Keyword Planner in Google. Deze vertelt je namelijk precies het zoekvolume op de zoekwoorden en geeft je belangrijke verwante termen. Door deze belangrijke termen te verwerken in je tekst dwk je een onderwwrp af en waardeert Google je voor het geven van complete informatie. Daarnaast moet je zorgen dat er belangrijke links komen naar je website en je eigen linkstructuur op orde is. Deze factoren worden erg gewaardeerd door Google en dragen bij aan de populariteit en waardering van je pagina.