Er zijn in ons land steeds meer ondernemers die de kracht van online applicaties en sociale media voor hun bedrijf aan het ontdekken zijn. Zo kun je als ondernemer veel profijt hebben van Google Adwords, de productiviteit op kantoor verhogen door jouw medewerkers online actiever te maken en sociale apps, zoals Twitter, Facebook en Whatsapp als ondernemerstool inzetten. Vooral Whatsapp als ondernemerstool inzetten groeit de laatste tijd in populariteit. Maar welke voordelen kan WhatsApp jouw onderneming bieden? Welke voordelen heeft deze applicatie voor bedrijven?
Korte geschiedenis van WhatsApp
De applicatie WhatsApp is in 2009 ontstaan in Californië in de Verenigde Staten. De bedenkers waren de internetspecialisten Jan Koum en Brian Acton. Toen in 2014 de gigant Facebook WhatsApp overnam, begon de applicatie wereldwijd enorm populair te worden. WhatApp wordt momenteel, in 2020, iedere dag door ruim 9.3 miljoen mensen wereldwijd gebruikt om berichten te versturen naar elkaar, foto’s en filmpjes te delen en ook voor videogesprekken en het delen van Google Adwords met gebruikers. Een groeiend aantal ondernemers maakt ook gebruik van WhatsApp, bijvoorbeeld om zo de productiviteit op kantoor verhogen te kunnen en de lijntjes met hun medewerkers kort te houden. Maar wat zijn praktisch gezien nu precies de voordelen van WhatsApp voor bedrijven?
WhatsApp gebruiken als klantenservice
Een van de grootste pluspunten van WhatsApp is de mogelijkheid om deze applicatie in te zetten voor een moderne, efficiënte klantenservice. Sinds 2017 bestaat deze optie en maken steeds meer ondernemingen gebruik van een WhatsApp mogelijkheid op hun homepage. Klanten kunnen zo snel en direct in contact komen met een van je medewerkers en verder geholpen worden. Voor kleinbedrijven kwam er in 2018 de WhatsApp Business, gevolgd door een WhatsApp Business API voor middelgrote en grote ondernemingen. De eerste app is gratis en wekt via handmatige berichten versturen, terwijl de Business API-variant een betaalde versie is en ook de optie heeft om geautomatiseerde berichten te verzenden.
Groter bereik met een WhatsApp deelknop
Een ander voordeel van WhatsApp is dat je via een deelknop snel hyperlinks kunt laten verzenden. De gebruiker kan dit doen om een pagina te delen met zijn vrienden, waardoor jouw onderneming meer exposure krijgt. Zet daarom op relevante pagina’s een WhatsApp deelknop om het bereik van jouw bedrijf te vergroten!
Opties om groepen in te richten
Via het gebruik van WhatsApp kun je ook de productiviteit op kantoor verhogen door speciale groepen aan te maken, bijvoorbeeld per afdeling. Klanten krijgen zo nog sneller antwoord op hun specifieke vragen. Zeker bij grote(re) bedrijven met veel klanten is dit een efficiënte manier van klantenservice.