Wat zijn de retail trends in 2023?

  • Rogier
  • april 19, 2023
  • Comments Off
de retail trends in 2023

Wat is de toekomst van de detailhandel? Hoe verandert het consumentengedrag in 2023? Wat moeten ondernemers doen om voorop te blijven lopen? Dit zijn allemaal belangrijke vragen, en hoewel we geen kristallen bol hebben die ons precies kan vertellen wat de toekomst in petto heeft voor retailers, kunnen we kijken naar de belangrijkste trends in de branche om een ​​glimp op te vangen van wat ons te wachten staat.

Consumenten zullen offline blijven winkelen

Toen de pandemie in 2020 toesloeg, gingen velen ervan uit dat de meeste winkelactiviteiten online zouden gaan… en daar ook zouden blijven. Toen de wereld echter openging, stroomden consumenten terug naar fysieke winkels, wat bewijst dat er nog steeds een sterke vraag is naar fysieke detailhandel. Ondertussen vertraagde de groei van e-commerce in 2022 en hebben retail reuzen zoals Amazon hun uitbreidingsplannen teruggeschroefd.

Te midden van dit alles investeerden een aantal grote retailers en merken meer in fysieke retail. Dit alles om te zeggen dat de dood van baksteen enorm overdreven is. Hoewel klanten zeker dol zijn op online winkelen, zullen fysieke winkels een belangrijke rol blijven spelen in hun kooptraject.

Wat zijn de retail trends in 2023

Fysieke winkels moeten verkoop en afhandeling ondersteunen

Voor het grootste deel zijn consumenten teruggekeerd naar winkelen in de winkel. Bepaalde pandemische gedragingen, zoals het verwachten van een snelle levering, zullen echter blijven bestaan. Wat betekent dit voor retailers?

Als je online en offline verkoopt (en dat zou je absoluut moeten doen), moet je ervoor zorgen dat de fysieke locaties alle manieren ondersteunen waarop de klanten willen winkelen. Het is essentieel om een ​​boeiende verkoopvloer te hebben die de offline winkel ervaring mogelijk maakt. Tegelijkertijd moet het magazijn zijn geoptimaliseerd voor online orderafhandeling, inclusief ophalen in de winkel, verzending en lokale bezorging.

Voorraad en orderafhandeling moeten worden gestroomlijnd om ervoor te zorgen dat je zowel op de verkoopvloer als in het magazijn over de juiste producten beschikt. De rapportage functies van het platform helpen je slimmere aankoopbeslissingen te nemen en je kunt met gemak voorraden bestellen en ontvangen.

Omnichannel-marketing

Met shoppers die een combinatie van apparaten en platforms gebruiken tijdens hun winkel trajecten, is het essentieel om op meerdere kanalen aanwezig te zijn.

Dit betekent een marketing- en communicatiestrategie hebben die zowel fysieke als digitale kanalen omvat, waaronder in-store, online, sociale media en sms. Het is ook belangrijk om consistentie te bieden met de multi-channel marketing inspanningen. Klanten moeten op elk contactpunt dezelfde merkervaring hebben.

dit zijn de retail trends in 2023

De beste manier om dit te bereiken, is door robuuste marketingoplossingen te gebruiken waarmee je campagnes vanaf één platform kunt uitvoeren. Voor de beste resultaten integreert je de marketingoplossing met de POS- en retail beheersysteem, zodat je de inspanningen beter kunt volgen.

Consumenten verwachten steeds meer betalingsflexibiliteit

Inflatie blijft een grote zorg voor shoppers en zal ook in 2023 een belangrijk punt blijven. Afgezien van het herverdelen van hun budgetten naar essentiële items, zal inflatie ook meer mensen ertoe aanzetten om aankopen op hun creditcard te doen. Shoppers kunnen ook alternatieve betaalmethoden verkennen, met name degene die hen extra speelruimte geven als ze krap bij kas zitten.

Zorg er daarom voor dat je de betaling behoeften van de klanten kunt ondersteunen. Overweeg naast het accepteren van creditcards (en bij uitbreiding mobiele betalingen) diensten aan te bieden zoals “nu kopen, later betalen”.

Retailers zullen blijven worstelen met een tekort aan arbeidskrachten

De arbeidsproblematiek in de detailhandel zal komend jaar aanhouden. Als werving van personeel een topprioriteit of zorg voor je is, is het de moeite waard om het salaris- en arbeidsvoorwaardenpakketten opnieuw te bekijken om er zeker van te zijn dat ze concurrerend zijn. Overweeg om extraatjes aan te bieden, zoals flexibele werkschema’s om werknemers aan te trekken.

Technologie kan je ook helpen deze arbeids uitdagingen het hoofd te bieden. Vind manieren om de activiteiten te automatiseren en te stroomlijnen om handmatig werk te verminderen. Door de tools en systemen te integreren, kun je het administratieve werk minimaliseren, zodat je tijd kunt besparen.

De vraag naar ‘belevingswinkels’ zal groeien

Concurrentievoordeel behalen in 2023? Erken dat ervaringsgerichte detailhandel is waar het om gaat. Dit geldt met name voor speciaalzaken, lifestyle- en high-end retailers. Het is tegenwoordig maar al te gemakkelijk om fysieke goederen tot handelswaar te maken; de beste manier om te concurreren is door ervaringen aan te bieden die shoppers nergens anders zullen vinden.

retail trends in 2023

Om deze reden loont het om een ​​sterke ervaringsgerichte retailstrategie te hebben. De juiste beleving hangt af van de winkelformule en klanten. Sommige winkeliers vinden succes door lessen en evenementen aan te bieden. Andere winkels verhogen de winkelervaring door een meeslepend in-store design en merchandising.

De beste manier om erachter te komen wat werkt, is door een beter begrip te krijgen van de behoeften van de klanten. Het is ook een goed idee om verschillende concepten te testen en te zien wat het beste aansluit bij de doelgroep!

Previous «
Next »