Het schrijven van websiteteksten wordt vaak te gemakkelijk aan iemand uitbesteed die er niet zijn vak van heeft gemaakt. Zie je website als een verkoper die jouw product of dienst online aan de man moet brengen. Als je het vanuit dat perspectief bekijkt, is het best vreemd dat we in de offline wereld wel geschoold verkooppersoneel in dienst nemen, maar voor de online verkoop onze teksten (lees verkoopgesprekken) laten doen door mensen die daar niet in zijn getraind.
Het is dus belangrijk dat je een goede partij uitkiest wanneer je besluit om websiteteksten te laten schrijven. Maarja, wat is goed? Om je op weg te helpen om dat te kunnen bepalen, geven we je in dit artikel een aantal tips.
Vraag naar de werkwijze
Hiermee bedoelen we dat je informeert naar de aanpak waarmee de teksten worden geschreven. Omdat teksten op een doelgroep moeten worden afgestemd, is het belangrijk dat er altijd een intake of interview wordt afgenomen alvorens de websiteteksten worden geschreven. Op die manier kan de schrijver rekening houden met hoe hij de lezers moet aanspreken. Is dat bijvoorbeeld met u of je?
Ook levert het interview inzicht op in wat de doelgroep belangrijk vindt. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde services die klanten waarderen en die je dus zeker in de tekst moet benoemen, waardoor de kans op een aanvraag of verkoop groter wordt.
Vraag of de teksten voor SEO geoptimaliseerd worden
Een goede tekst is fantastisch, maar als niemand hem leest heb je er niks aan. Vraag dus of de teksten voor SEO (zoekmachines) geoptimaliseerd worden. Concreet betekent dit dat er zoekwoorden op de juiste plaats in de teksten worden gezet, zodat de kans dat Google jouw teksten bij bepaalde zoekopdrachten toont groter wordt.
Promotie van de websiteteksten
Wanneer de websiteteksten online staan, is het belangrijk dat ze onder de aandacht van je doelgroep worden gebracht. Zoals bij de vorige tips besproken, kun je dat doen door de teksten goed vindbaar te maken, maar er is vaak meer voor nodig om echt zichtbaar te worden. Zeker als je actief bent in een markt met zware concurrentie.
Promotie van websiteteksten behoort officieel niet tot het takenpakket van iemand die websiteteksten schrijft, maar het is een groot pluspunt als de schrijver je tenminste in contact kan brengen met een partij die dergelijke werkzaamheden voor je uit kan voeren. Er zijn echter bedrijven waar je websiteteksten kunt laten schrijven en die vervolgens ook de promotie voor je uit handen nemen. Een voorbeeld van een dergelijk bedrijf vind je hier: resultinternetmarketing.nl.
Nog een laatste tip
Wanneer je teksten voor je website wilt laten schrijven, let dan niet teveel op de prijs. Er zijn tal van bedrijven die voor een paar tientjes per uur teksten voor je schrijven, maar die uiteindelijk weinig opleveren. Dat komt vaak doordat de kennis en kunde om de websiteteksten goed te schrijven ontbreekt. Of er is geen kennis over het promoten van websiteteksten, waardoor dat gedeelte over het hoofd wordt gezien en je websiteteksten uiteindelijk enkel een kostenpost zijn. Als het goed is, is dat niet de bedoeling. Daarom is het verstandiger om je online marketing bij een gedegen bureau uit te besteden.